söndag 10 april 2011

Året som gått

Tadajdajdaj. Det har inte blivit så mycket skrivet här och nu är snart skolåret slut. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den här bloggen. Tänkte ju att det på nåt sätt automatiskt skulle dyka upp en hel del tankar om musik i och med musikvetenskapen, och det gjorde det också, men allt känns fortfarande så nytt, och ja, gammalt på samma gång. Orka skriva om Beethoven liksom. För jo, vi har pratat om hela konstmusikens historia från före vår tid via barocken och framåt, inte så intressant. Eller jo, jätteintressant så klart. För mig. Men inget nytt.
Borde kanske summera det här året på något sätt.
Höstterminen: väldigt lärorik. Mycket nytt och en kurs om musikfeminism och Susan McClary och sånt som var en ögonöppnare för mig. En bra gästlärare som sedan slutade.
Vårterminen: en enda lång koma. Min avtagande entusiasm, lite upp, lite ner.
En otroligt bra barockkurs, ett uppvaknande när det gäller barockmusik. Passacaglia och sånt. Många besvikelser, såna där gästlärare som inte tillför nåt riktigt. Ens eget klagande därpå som inte gör nånting nåt bättre. Otroligt nog helt godkänt och allt i ett prov med steganalys. "Jag skulle säga att stycket har en viss funktionsharmonik även om inte direkt I, IV, V, I är använt (utan I, VI, IV och VII i versen)" och att man menar nånting med det. Blablabla.
Återkommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar